Jobbhets
Något jag gillar att göra, är att gå in i en vecka med redan satta mål.
Jobbet som jag har idag innebär att arbetsdagen för mig är uppbyggd på mål. Små eller stora, spelar ingen roll.
Och att alltid ha flera bollar i luften samtidigt!
Men så är det väl för alla i dagens jobbhets?! På något sätt ses det som något bra att kunna hantera flera saker samtidigt, vara trevlig och glad. Och ju mer saker som du kan göra samtidigt ju mer "värde" har du.
Är det rätt?
Mår vi människor verkligen bra av att ha som mål att vara stressade?
Visst går det snabbare för mig om jag stressar och man säger ju att viss stress är bra. Inte enligt min mening dock. Att pulser ökar och huvudet snurrar är inte bra för någon. Sedan finns det ju jobb som innebär mer eller mindre stress. Och vissa kan inte ens med bästa viljan i världen inte stressa i sitt arbete.
Visst går det snabbare för mig om jag stressar och man säger ju att viss stress är bra. Inte enligt min mening dock. Att pulser ökar och huvudet snurrar är inte bra för någon. Sedan finns det ju jobb som innebär mer eller mindre stress. Och vissa kan inte ens med bästa viljan i världen inte stressa i sitt arbete.
Jag trodde att det var så det skulle vara, ganska länge. Eftersom det var det alla sa. " nu kommer en stressig tid och så är det, det är de vi har jobbat för hela året".
Jag har alltid funnit mig i det och inte riktigt utvärderat min arbets situation eller arbetssätt något närmare eftersom alla har det så.
Tills för ett år sedan då jag märkte att jag gick hem och tänkte jobb, i varje konversation som jag hade med folk i min närhet kom alltid jobbet upp. Oavsett om det var positivt eller negativt.
Det var på min semester som jag märkte att jobbet var inte en del i mitt liv utan nu var mitt liv.
Det var en underbar semester och jag önskar mig tillbaka till den, inte bara för det roliga stunderna utan för att jag nådde ett mål. Jag började utvärdera det jag jobbar med.
Det var på min semester som jag märkte att jobbet var inte en del i mitt liv utan nu var mitt liv.
Det var en underbar semester och jag önskar mig tillbaka till den, inte bara för det roliga stunderna utan för att jag nådde ett mål. Jag började utvärdera det jag jobbar med.
Målen som jag satte under semestern har jag hållit och jag har nått de som jag vill. Det tar tid att inte längre prata jobb efter jobbet och inte heller tänka på jobbet när jag är ledig.
Men jobbet ska aldrig mer får bli mitt liv utan det ska vara en del av mitt liv.
Det svåra när jag skulle börja ändra mina vanor var att inte prata jobb efter jobbet, tänka jobb efter jobbet eller när jag väl är ledig.
Att så fort jag kliver ut från huset så länmar jag jobbet och allt som har med jobbet att göra. Därför har jag inte jobbat över, tagit extra pass eller tagit med mig jobbet hem.
Flera gånger efter semestern har jag sagt att jag ska jobba hemma men har aldrig gjort det. Hinner man inte med jobbet på jobbet, under sina arbetstimmar är det
1) för få jobbtimmar/ ingen tid till uppgiften
eller
2) för stora arbetsuppgifter för att kunna göra det själv.
Våga säg ifrån till din arbetsgivare och var tydlig med hur situationen ser ut.
Din arbetsgivare kommer aldrig ringa och tacka dig för tiden och jobbet du gjort, när du är sjuk eller gått in i väggen!!
Små delmål i att släppa taget om jobbet hjälpte mig
1) gör en "Att göra lista varje dag"
klarar du 60% av den, så har du gjort ett jävla bra jobb. Det och du vet att du gjort de viktigaste. Detta minskar stressnivån avsevärt mycket. Det kanske låter löjligt med det fungerar verkligen.
2) är det stora uppgifter dela dessa i mindre!
Små mål är bättre och upplevs lättare att klara av. Det är också bra när du fastnar i uppgiften att se de lilla momenten och kunna starta om på ny kula. Eller byta arbetsdel så du kan återkomma till den i ett annat skede.
3) är det flera personer som kan göra det?
dela upp uppgifterna mellan er och se till att alla vet och kan hur de ska genomföra uppgifterna!
4) stryk över när du gjort en uppgift! ta aldrig bort den för då kan du lätt tro att du inte gjort något.
Detta gör att man efter dagens slut kan se vad man åstakommit och på så sätt inte kan få känslan att man varit ineffektiv på jobbet.
5) planera arbetet så att du inte har något kvar att göra 1h innan du slutar.
Se alltid till att planera dagen med en god marginal kvar i tid. Detta minskar den stress som kan upplevas de sista 30min. Därför är det viktigt att lägga en god marginal. Du hittar alltid på saker att kunna göra med den sista tiden. Men du kan framför allt gå i tid och inte ha en känsla att du glömt något.